fbpx
dla agenta dla kupujących poradniki wywiad

APARTAMENTY NA WYNAJEM NAD MORZEM: Jak mądrze kupić i szybko zarabiać

Lockdown i ograniczenia związane z wyjazdami zagranicznymi niewątpliwie wpłyną na wzrost najmu apartamentów nad Bałtykiem. Polacy jeszcze bardziej docenili atrakcyjność naszych nadmorskich kurortów, co mocno ożywiło rynek najmu i dało ciekawe możliwości inwestycyjne. Jednak nie każda nieruchomość jest gwarancją sukcesu. Czym kierować się przy wyborze lokalu, żeby mieć pewność szybkiego zwrotu.

 

Jak wybrać odpowiednią nieruchomość?

PRZEMYŚLANA INWESTYCJA

Wynajem dobowy jest dziś skutecznym i popularnym sposobem inwestowania. Sezon wynajmów nad morzem nie jest ograniczony tylko do długich weekendów i wakacji, co zwiększa atrakcyjność tego typu inwestycji.

Ponadto posiadając apartament nad morzem, można korzystać z niego samemu jako tzw. drugi dom oraz zarabiać na wynajmie. Dzięki platformom rezerwacyjnym takim jak Airbnb czy Booking.com właściciel sam może docierać do potencjalnego klienta lub oprzeć się na współpracy z firmami zarządzającymi nieruchomościami, świadczącymi pełną obsługę wynajmu.

CZEGO POSZUKUJĄ NAJEMCY?

Przy zakupie apartamentu na wynajem warto zwrócić uwagę na kilka aspektów, które mogą wpłynąć na jego atrakcyjność i dochodowość. Analizę należy zacząć przede wszystkim od lokalizacji i sąsiedztwa.

Lokalizacja

Poszukiwana lokalizacja to zwykle niezbyt duża miejscowość nadmorska dlatego, że klienci szukają coraz częściej spokojnych i bardziej kameralnych miejsc. Warto zadbać o to, aby apartament był z widokiem na morze lub przynajmniej na tereny zielone. Ważna jest też bliskość plaży oraz atrakcyjna okolica np. plac zabaw, ścieżki rowerowe, sklep spożywczy, restauracja. Gdy uwzględnimy to wszystko na etapie wyboru nieruchomości, rośnie prawdopodobieństwo, że turyści szukający wypoczynku nad Bałtykiem
zdecydują się właśnie na naszą ofertę. Jednocześnie trzeba mieć świadomość, że konkretna lokalizacja nie zadowoli wszystkich osób zainteresowanych wynajęciem apartamentu. Plac zabaw przy budynku
będzie mocnym argumentem dla rodzin z dziećmi, z kolei wczasowicze lubiący ciszę będą unikać takich miejsc.

Metraż

Istotna jest również wielkość apartamentu. Atrakcyjna powierzchnia to około 38-52 m2. Najpopularniejsze konfiguracje pomieszczeń to: salon z aneksem kuchennym, sypialnia i łazienka, a dla większych rodzin kolejna sypialnia dla dzieci. Nie warto kupować dużych powierzchni ze względu na koszty utrzymania,
a zbyt małych ze względu na słabą atrakcyjność dla wynajmujących. Duża powierzchnia jest korzystna, jeśli apartament ma być na poziomie premium, czyli dla zamożniejszych klientów, co wiąże się też z większymi kwotami za wynajem. Kwestię metrażu warto dobrze przemyśleć, ponieważ zwykle
bardzo mocno wpływa ona na cenę apartamentu. Ważna jest też opcja miejsca parkingowego w garażu lub hali garażowej oraz winda, jeśli apartament jest na piętrze. Parter z wyjściem na ogród lub taras lubią pod wynajem rodziny z małymi dziećmi i osoby starsze. Dodatkowym atutem jest basen w kompleksie lub w niedalekiej okolicy.

Wyposażenie

Jeśli chodzi o wyposażenie i wystrój apartamentu jest to ważny parametr często decydujący o ilości wynajmów. Warto zainwestować w nowoczesne meble oraz estetyczne wykończenie łazienki. Wiele osób poszukuje na czas wakacji otoczenia, które różni się standardem od ich własnych mieszkań. Goście docenią również dodatkowy sprzęt AGD (ekspres do kawy, suszarka do prania), który zwiększa komfort pobytu. Lokal powinien być wizualnie atrakcyjny, ponieważ oferta sprzedaje się zwykle poprzez zdjęcia
w Internecie. Warto zainwestować w aranżację i profesjonalną sesję zdjęciową przed przygotowaniem oferty wynajmu. Dobrze na zdjęciach wygląda też zewnętrzna przestrzeń lokalu. Duże balkony i tarasy zwiększają atrakcyjność oferty, kusząc wynajmujących przestrzenią na wyłączność, której będą mogli korzystać na przykład w ciepłe wieczory.

APARTAMENTY W WERSJI PREMIUM

Właściciele apartamentów różnymi sposobami próbują przyciągnąć uwagę gości. Już na etapie wyboru inwestycji powinni wiedzieć, do kogo będą kierować swoją ofertę. Czy będą to klienci ekonomiczni, rodziny z dziećmi, czy może osoby szukające luksusu.

Jednym z pomysłów na wyróżnienie swojej oferty jest przygotowanie oferty premium. Ma to swoje uzasadnienie. Wielu wczasowiczów traktuje wakacje jako nagrodę za rok ciężkiej pracy i wyrzeczeń. Dlatego w nowym miejscu chce się poczuć wyjątkowo. Z tego względu klienci są skłonni zapłacić więcej, żeby otrzymać standard, jakiego nie mają na co dzień i jakim mogą się pochwalić w mediach społecznościowych. Oczywistymi najemcami apartamentów premium są osoby zamożne, które równie chętnie spędzają wakacje nad polskim morzem. Tym, czego szukają, są  warunki nie odbiegające od tych, do jakich są przyzwyczajeni. Dla nich cena nie ma znaczenia, liczy się komfort adekwatny do zawartości portfela. Należy pamiętać, że wybór strategii premium oznacza postawienie na jakość, a nie ilość. Choć apartament nie będzie oblegany, kilku klientów w sezonie wystarczy, by zapewnić właścicielowi oczekiwany zwrot z inwestycji.

Luksusowo, czyli jak?

W przypadku apartamentów premium nie obejdzie się bez atrakcyjnej lokalizacji. Widok na morze lub sąsiedztwo natury to minimum. Sam budynek powinien wyróżniać się od innych nie tylko wyglądem, ale też dodatkowymi udogodnieniami, jak całodobowa recepcja, garaż, basen czy sala do ćwiczeń do dyspozycji gości. Lokal mieszkalny powinien być większy niż standardowy i zapewniać użytkownikom prywatność. Indywidualny projekt wnętrz oraz przygotowana przez specjalistę aranżacja spotęgują efekt WOW. Polecane są designerskie meble i oryginalne elementy wystroju, takie jak obrazy czy artystyczne fotografie.

Przystępując do poszukiwań apartamentu, warto skorzystać
z usług profesjonalnych agencji. W moim przypadku wiedza
zebrana z obserwacji rynku oraz doświadczenie, jakie zdobyłam podczas sprzedaży lokali nad morzem, pozwala mi skutecznie doradzać klientom w wyborze najlepszej oferty.

Doświadczony agent nieruchomości może pomóc zarówno w sprzedaży jak i zakupie nieruchomości. Jest on odpowiedzialny za całość transakcji. Ma orientację w cenach rynkowych i wie, jak dopasować proponowaną ofertę do oczekiwań klienta. Zadba również o przebieg transakcji i interes reprezentowanej strony.

Ze względu na wartość apartamentu ważne jest, aby współpracować ze sprawdzoną i profesjonalną agencją gwarantującą wysoki poziom usług. Agent poprowadzi klienta za rękę w tak ważnej i kosztownej inwestycji oraz pomoże uchronić go przed pułapkami, wadami prawnymi i innymi ryzykami związanymi z transakcją.

podkreśla autorka artykułu Agnieszka Czyrpak RE/MAX Invest w Bielsku-Białej Ekspert RE/MAX Polska

Podobał Ci się ten artykuł?
5/5

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.