dla sprzedających

10 sposobów na skuteczną prezentację nieruchomości

10 sposobów na skuteczną prezentację nieruchomości

Planujesz sprzedaż albo wynajem swojego domu czy mieszkania? Zastanawiasz się jak najlepiej podejść do tego krok po kroku? Paradoksalnie zanim w ogóle „wrzucisz” ofertę do sieci, już na tym etapie warto zastanowić się jak wyglądają różne etapy oraz w jaki sposób realizować kolejne działania, w tym np. przyszłe prezentacje nieruchomości, tak by uniknąć przykrych niespodzianek.

Po pierwsze: nic „na hurra”, jeśli Twoja oferta nie będzie miała dobrego wizerunku w ogłoszeniach i konkretnych kluczowych informacji, narażasz się na przypadkowe wycieczki tzw. „oglądaczy”. Dlatego już na samym początku zweryfikuj jakość swojej oferty i odpowiedz sobie na pytanie: czy Twoja oferta wygląda zachęcająco? Czy wiesz do jakiej grupy docelowej jest skierowana? Czy zadbałeś o stronę wizualną oferty? Czy zdjęcia i opis są spójne oraz we właściwej jakości? Czy zbadałeś konkurencję i rozpoznałeś sytuację na rynku? Jeśli tak, to jesteś gotowy na umawianie spotkań z osobami zainteresowanymi Twoją ofertą.

Spotkań nie musi być wcale dużo, wystarczy jedno ale skuteczne, które zaowocuje podpisaniem umowy sprzedaży lub wynajmu.

  1. Zarezerwuj czas.

Nastaw się na to, że zainteresowani będą dzwonić o różnych porach i prosić o prezentacje w godzinach, które nie koniecznie musza Tobie odpowiadać. Z drugiej jednak strony, jeśli nie uda ci się pokazać nieruchomości w godzinach, które akurat pasują zainteresowanemu, istnieje ewentualne ryzyko, że stracisz klienta. Jeśli już uda Ci się umówić spotkanie, to warto zarezerwować sobie trochę czasu. Np. przy sprzedaży dużego domu nawet godzinę lub więcej. Pamiętaj, że dla większości z nas kupno domu to życiowa decyzja i trudno się dziwić, że osoby zainteresowane chcą wszystko dokładnie sprawdzić i dopytać by mieć pewność, że podejmują właściwą decyzję. Bądź cierpliwy, przyjazny i działaj z wyczuciem. Pamiętaj, że ludzie wolą kupować, a nie ulegać presji ze strony właściciela nieruchomości w myśl zasady „nie sprzedawaj, pozwól kupić”.

  1. Zadbaj o pierwsze wrażenie

Posprzątane, wywietrzone mieszkanie, świeże kwiaty z pewnością pomogą. Jeżeli jesteś właścicielem domu jednorodzinnego, zadbaj o trawnik przed domem – skoszona trawa, uprzątnięte liście będą zachęcały potencjalnych Klientów. Nie da się dwa razy zrobić pierwszego wrażenia, dlatego im mniej wątpliwości ze strony zainteresowanego, tym lepiej. Pilnuj zwierząt domowych – psy i koty są świetnymi kompanami, ale niekoniecznie wtedy, kiedy pokazujesz swoją nieruchomość. Zwierzęta lubią wchodzić pod nogi lub wskakiwać, nie wspominając nawet o mniej przyjaznym zachowaniu wobec obcych. W miarę możliwości na czas oglądania nieruchomości poproś sąsiada albo kogoś z domowników np. o wyjście na spacer z Twoim pupilem.

  1. Zainwestuj w przyszły zysk

Zwróć szczególną uwagę na łazienkę oraz kuchnię. Jeżeli ściany są brudne lub odkleja się od nich tapeta, rozważ dokonanie kilku drobnych przeróbek. Nowe tapety czy świeżo odmalowane ściany dodają nieruchomości świeżości, zwiększą jej atrakcyjność i wartość oraz mogą wytrącić

argumenty podczas późniejszych negocjacji. Potencjalni klienci wolą widzieć jak ładne jest mieszkanie niż słyszeć jak ładne może ono być „po przeprowadzeniu jego remontu”. Sprawdź wszystkie rury i żarówki – cieknąca woda, zacieki, zniszczone uszczelki wpływają bardzo niekorzystnie na ogólne wrażenie i ocenę stanu technicznego nieruchomości. Nie pozwól, aby takie drobiazgi jak przepalona żarówka odciągały uwagę zainteresowanego od zalet Twojej nieruchomości.

  1. Pomyśl o bezpieczeństwie

Właściciele nieruchomości często przyzwyczajają się do rzeczy, które miały funkcjonować chwilowo w ramach rozwiązań prowizorycznych i do drobiazgów, które mogą spowodować niebezpieczeństwo dla potencjalnych klientów. Mogą być to rolki leżące na schodach, ślizgający się dywanik w łazience czy zbyt nisko zawieszony żyrandol. Upadek na śliskiej podłodze Twój potencjalny Klient z pewnością zapamięta na dłużej i nie będzie mu się kojarzył pozytywnie z Twoją nieruchomością.

  1. Stwórz więcej przestrzeni

Pamiętaj, że potencjalni klienci szukają nie tylko wygodnego lokum. Poszukują często także miejsca, gdzie mogliby przechowywać swoje rzeczy. Upewnij się, że poddasze domu czy piwnica mieszkania są oczyszczone ze zbędnych przedmiotów. Uprzątnij szafę – im lepiej zorganizowana jest szafa, tym wygląda na większą. Pozbieraj z mieszkania wszystkie rzeczy, których nie potrzebujesz i pozbądź się ich.

 

  1. Pokazuj nieruchomość w ciągu dnia

Pozwól, aby słońce ją oświetliło, odsłoń zasłony i okiennice. Mieszkanie czy dom powinny wyglądać na jasne i przestronne. Oświetl dobrze pomieszczenia – jeżeli natomiast pokazujesz nieruchomość jednak wieczorem, zapal wszystkie światła, które dodadzą koloru i ciepła, a ponadto pozwolą oglądającym poczuć się w pomieszczeniach wygodnie i przytulnie.

  1. Nieruchomość nie musi być nowa, ale musi być czysta

Jeżeli Twoje szafki, drzwi są brudne i kleją się, możesz być pewny, że taki obraz Twojej nieruchomości również „przyklei się” do jej wizerunku, który utrwali się w pamięci oglądających. Nie staraj się wytłumaczyć stanu Twojej nieruchomości, po prostu ją posprzątaj. Niewiele wysiłku z Twojej strony może przyspieszyć sprzedaż/wynajem nieruchomości. Łazienka powinna lśnić – łazienki i kuchnia to często decydujący aspekt, więc spraw, aby lśniły czystością i robiły dobre wrażenie. Sprawdź i usuń drobne usterki czy kamień znajdujący się na słuchawce prysznicowej. Umieść przyjemny zapach w łazience. Stwórz sypialnie marzeń – spraw, aby oglądający poczuli się komfortowo w Twojej sypialni. Dla lepszego efektu, pozbądź się zbędnych mebli. Czysta pościel i świeże zasłony są koniecznością.

  1. Unikaj tłumów

Oglądający często czują się jak intruzi, gdy wchodzą do domu pełnego ludzi. Zamiast przypatrzeć się zaletom nieruchomości, będą się spieszyli, aby jak najszybciej z niej wyjść. Będą się czuli mało komfortowo i jak „piąte koło u wozu”. Pamiętaj by podczas prezentowania nieruchomości wyłączyć głośną muzykę czy telewizor.

  1. Zrelaksuj się

Bądź przyjacielski, ale nie próbuj na siłę nawiązywać rozmowy. Zadawaj pytania, ale z wyczuciem by nikogo nie spłoszyć. Kiedy stopnieją pierwsze lody, pozwól się wygadać, staraj się poznać motywację, dlaczego akurat na tę ofertę klienci zwrócili uwagę. Słuchaj uważnie odpowiedzi, ponieważ często między wierszami możesz poznać wiele istotnych informacji.

  1. Rozważ pomoc profesjonalisty

Korzystając ze wsparcia agenta nieruchomości możesz uniknąć przykrych konsekwencji samodzielnych prezentacji. Ponadto doświadczony agent, doradca ds. nieruchomości, takich prezentacji i spotkań ma za sobą setki. Zna się na klientach, potrafi odczytać ich zamiary i często prędzej rozpozna podejrzane zachowania.

Wobec aktualnej sytuacji związanej z COVID, tym bardziej powinniśmy być czujni i skrupulatnie podchodzić do każdej wizyty. Dlatego kluczowa jest weryfikacja klientów jeszcze zanim dojdzie do spotkania by zachować wszystkie środki ostrożności. Ponadto dobry agent zanim umówi prezentację, może zaproponować prezentację „na żywo” przy użyciu kamery bez fizycznej obecności klienta na nieruchomości. Można również wysłać wcześniej tzw. spacer wirtualny albo prezentację 360 stopni. Dzięki takim narzędziom, jeśli już dochodzi do prezentacji bezpośredniej mamy do czynienia z faktycznie zainteresowanymi klientami, którzy nieruchomość już zdążyli dobrze poznać poprzez profesjonalnie przygotowaną ofertę

Podsumowując: bez skuteczniej prezentacji nie dojdzie do transakcji i ostatnia ważna rzecz – aspekt bezpieczeństwa. Jeśli na własną rękę zajmujesz się sprzedażą czy wynajmem swojej nieruchomości pamiętaj, że zapraszasz do swojego domu obcych ludzi. Czy jesteś przekonany, że rzeczywisty cel ich wizyty to faktycznie kupno lub najem? Być może dobrym rozwiązaniem będzie dla Ciebie skorzystanie z pomocy profesjonalisty, na którego barkach spocznie obowiązek weryfikacji potencjalnych klientów. Ich rejestrowanie, umawianie spotkań i zadawanie kłopotliwych dla Ciebie pytań.

 

 

 

Podziel się:

Ewa Manthey

Ekspert RE/MAX Polska - agent nieruchomości RE/MAX Experts Poznań
Obserwuj mnie:

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *