dla sprzedających poradniki

Samodzielnie czy z agentem?

Wiele osób, chcąc rozpocząć proces sprzedaży czy wynajmu nieruchomości, zadaje sobie to pytanie. Często też, bezskutecznie oferując nieruchomość samodzielnie, zaczynają rozważać “wezwanie fachowej pomocy”. Ale tak naprawdę co taki agent może zrobić, czego mogę się spodziewać?

Po pierwsze, pomocy przy wprowadzeniu oferty na rynek. Agent przeanalizuje stan prawny nieruchomości, wskaże działania, które należy wykonać, dokumenty, jakie powinniśmy zgromadzić, aby nieruchomość była gotowa na “nadejście kupca”. Ponadto doradzi w zakresie samego wyglądu nieruchomości, zarekomenduje zmiany. Dla niektórych nieruchomości przydatny będzie profesjonalny home staging, ale w wielu przypadkach wystarczą drobne, często mało kosztowne zmiany, aby znacząco poprawić ogólny efekt. Skoszenie trawnika, uporządkowanie ogrodu, odświeżenie czy rozjaśnienie ścian, wykonanie drobnych napraw może już dać dużą poprawę wizerunku nieruchomości. Istotną rzeczą jest też ustalenie właściwej ceny ofertowej. Agenci mają dostęp do wiedzy nie tylko o ofertach, ale też i zrealizowanych transakcjach. Na tej podstawie oraz korzystając z własnego doświadczenia zarekomendują kwotę, za którą najlepiej wystawić mieszkanie czy dom na sprzedaż.

Po drugie, działań związanych z marketingiem, promocją i prezentacjami nieruchomości potencjalnym zainteresowanym. Tutaj agent angażuje przede wszystkim swój czas – czasem wiele godzin w każdym tygodniu, aby oferta była dobrze widoczna i odpowiednio prezentowana w miejscach, gdzie mogą szukać jej kupujący. To nie tylko portale internetowe, ale też dostępność oferty w MLS (system współpracy między biurami), baner, ogłoszenia, własna baza klientów, ulotki itp. Agent właściwie opisze ofertę, zwracając uwagę na kluczowe elementy, których szukają kupujący, być może zatrudni fotografa, aby zdjęcia wyglądały profesjonalnie, przygotuje dodatkowe multimedia, jak film czy wirtualny spacer. Będzie też prezentował ofertę potencjalnym kupującym, a mając na uwadze ich potrzeby i preferencje wyeksponuje najistotniejsze cechy naszej nieruchomości. W wielu przypadkach może całkowicie odciążyć właściciela z obowiązku uczestnictwa w takich oględzinach – dzięki temu będzie bardziej elastyczny w stosunku do potencjalnych osób zainteresowanych. Dodatkowo przez cały proces będzie śledził sytuację na rynku, a także analizował zainteresowanie ofertą – dzięki pełnej wiedzy będzie mógł wprowadzać lub rekomendować zmiany, które przyspieszą sprzedaż.

Po trzecie, agent będzie organizował proces finalizacji transakcji – pomoże w negocjacjach, ułatwi przygotowanie dokumentów, zarekomenduje odpowiednie zapisy w umowach, a w końcu będzie uczestniczył w przekazaniu nieruchomości i zadba, aby żadna istotna kwestia nie została pominięta.

Jak wobec tego wybrać właściwego agenta do sprzedaży mieszkania czy domu?

Zawsze warto sprawdzić referencje takiej osoby, jej dotychczasowe działania, dowiedzieć się o zakresie oferowanych usług, ocenić plan marketingowy. Profesjonalny agent nie będzie oszczędzał swojego czasu na wstępną rozmowę i prezentację swojej osoby. Chętnie wyjaśni zasady współpracy, opowie o dotychczasowych dokonaniach, doświadczeniach, pokaże przykłady. Będzie też zadawał wiele pytań, aby jak najlepiej przygotować się do procesu sprzedaży.

Podsumowując – profesjonalny agent zaoferuje swój czas, wiedzę, doświadczenie i umiejętności, które pozwolą szybciej, korzystniej oraz bardziej komfortowo przejść przez proces.

[AS] 16-09-2015

Podziel się:

Obserwuj mnie:

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *